Spread the Love

הריון ולידה הם תהליכים מרגשים ומשמחים מאוד. יחד עם זאת, חשוב מאוד לדעת כי ישנן נשים שיסבלו מדיכאון בהריון. לדיכאון בהריון יש השלכות משמעותיות הן על האישה ההרה והן על בריאות התינוק לא פחות מאשר דיכאון אחרי לידה. את השינויים במצב הרגשי של האישה במהלך ההריון ובאופן ספציפי במצב רוחה, נהוג לייחס לשינויים הורמונליים המתרחשים לאור ההתפתחות של ההיריון. דיכאון בהריון מתפתח לא פעם לאור חשש שלל האדם מהאימהות הקרובה, חוסר ביטחון לגבי היכולת שלה לטפל בילד, חשש או בהלה מהעתיד הבלתי נמנע. לעיתים בצורה לא מודעת, דיכאון בהריון מתפתח לאור חווית ילדות משמעותיות וכן קשיים בהורות שהאישה עצמה חוותה, לעיתים גם קשיים בזוגיות שיש בהריון משפיעים על המצב ועוד.

סימנים לזיהוי דיכאון במהלך ההיריון

  • ישנם כמה סימנים שיכולים להעיד על דיכאון במהלך ההיריון:
  • תחושה של מתח ומועקה מתמשכת
  • מחשבות פסימיות
  • חשש להתפתחות התקינה ולשלומו של העובר
  • ירידה במצב הרוח באופן משמעותי וכן תחושת עצב מתמשכת
  • אי שקט
  • ירידה באנרגיה ועייפות רבה
  • חוסר חשק
  • ירידה בערך העצמי
  • ירידה בתפקוד

השפעתו של אימון גופני על דיכאון בהריון

עבודות מחקר הוכיחו שפעילות ספורטיבית גורמת להגברת הפרשה של חומרים שונים במוח ובהם סרוטונין ואנדורפין. החומרים הללו מדמים השפעה של מורפין על הגוף והם משרים  תחושה של רוגע ותורמים באופן ניכר להפחתה בכאבים. מעבר להסבר הפיזיולוגי, ישנן אפשרויות שונות לקשר הסיבתי שבין עיסוק בפעילות גופנית לבריאות הנפש של אישה בהריון. העיסוק בפעילות גופנית נתפס כהתנהגות חיובית כך שאישה בהריון שעוסקת בו זוכה לתשומת לב חיובית דבר כשלעצמו כבר משפר את תחושת הערך העצמי של האישה. כמו כן, לא פעם העיסוק בפעילות גופנית קשור לחשיבה חיובית, בדחיית מחשבות שליליות ועוד.

עבודות מחקר רבות הוכיחו שפעילות ספורטיבית גורמת להגברת הפרשה של חומרים שונים במוח, ובהם אנדורפין וסרוטונין. חומרים אלה מדמים השפעה של מורפין על הגוף. הם משרים תחושת רוגע ותורמים להפחתה בכאבים.

כיצד יוגה משפיעה על הפחתת תסמיני דיכאון בהריון?

אחד מסוגי הפעילות הגופנית שיכולה לתרום רבות לכל אישה המצויה בדיכאון בהריון היא יוגה. התרגילים אשר מבצעים במסגרת יוגה מאפשרים לכל אישה לבחון את המחשבות שלה ולהיות מודעת אליהן. במהלך התרגול המדובר היא יכולה להיות מודעת יותר למחשבות שגורמות לה להיות במצב נפשי לא טוב ולהתמודד איתן. מעבר לכך, במהלך התרגילים מתבצעת התרפיה הפסיכולוגית אשר כוללת תרגילי נשימה והרפיה של איברי הגוף.

תרגילי יוגה מחברים בין הגוף לנפש ומכיוון שהתנוחות של היוגה מאפשרות לגוף לשחרר את האנרגיה שעמורה בו, לפתוח את פלג הגוף העליון לנשימה נכונה ומסודרת ואף להביא לאיזון הורמונלי בגוף, הדבר יכול ללא ספק לסייע לכל אישה שסובלת מדיכאון בהריון.

דרכי טיפול בדיכאון בהריון

כדי לאבחן בצורה ראויה האם מדובר על תופעה של דיכאון בהריון, חשוב מאוד לפנות לאיש מקצוע מומחה בתחום כגון: פסיכיאטר אשר יכול לאשש או להפריך את האבחנה.
טיפול מומחה בדיכאון בזמן הריון הוא דבר חשוב מאוד ואין להקל בו ראש. יש לבחור  מראש עבור אבחנה וטיפול את הפסיכיאטר המקצועי והמומלץ ביותר לאבחון דיכאון מהסוג המדובר.

איתור מוקדם של הדיכאון על ידי פסיכיאטר ימנע הידרדרות במצב הרגשי של האישה וכן במצבו של התינוק. לא פעם הפסיכיאטר יפנה את האישה לטיפול פסיכולוגי נפשי ובמקביל יתאים  לה טיפול תרופתי שיכול לסייע ומתאים כמובן להריון.

Facebook Comments

רוצים לדעת פרטים נוספים או לקבל מדריכים שיעזרו לכם לאימייל?
השאירו פרטים לשיחת ייעוץ חינם.

נגישות