Spread the Love

כאנשים בוגרים, אתם נדרשים לעמוד בשלל מבחנים: במסגרת הלימודים האקדמיים, בריאיונות העבודה ובמבחני ידע במסגרת התפקיד שלכם. בעוד ישנם אלו שהמבחנים עבורם הם בסך הכל "עוד מטלה", ישנם אלו שעבורם כל מבחן מגלם בתוכו פחד ממשי וחרדה גדולה. אותה חרדת בחינות איננה אפיזודה חלופת שמייצרת אך ורק מצב לא נעים, אלא שהיא יכולה להשפיע על עתידו של מי שסובל ממנה.

אין כל סיבה לחיות לצד חרדת הבחינות, אלא שניתן להיפטר ממנה אחת ולתמיד. איך חרדת הבחינות שמה לכם מקל בגלגלים?

  • ציונים נמוכים במבחנים במסגרת הלימודים
  • קושי לעבור ריאיונות עבודה
  • פגיעה בסטטוס המקצועי במקום העבודה
  • כתוצאה מכך: תסכול רב ופגיעה בערך העצמי

אז מהי הסיבה האמיתית שבגללה אתם נופלים במבחן?

אחרי שלמדתם ממושכות למבחן חשוב, התגמול שאתם מצפים לו ציון גבוה, או לכל הפחות ציון שכיוונתם אליו. לעתים, הפחד שצף במעמד הבחינה, יוצר אצלכם תקיעות ותחושת "בלאק אוואט" שמקשה עליכם להביא את הידע שלכם לידי ביטוי. לאחר שאתם מקבלים את הציון (או את התשובה השלילית), חשוב שתשאלו את עצמכם את השאלה: "האם הייתי יכול להצליח יותר?".

המון פעמים, הסיבה שבגללה לא מצליחים במבחן – מטסט, דרך ריאיון עבודה ועד מבחן מסכם באוניברסיטה, היא לא היעדר כישורים או ידע, אלא פשוט לחץ וחרדה. חרדת הבחינות פוגעת ביכולת הריכוז, באמונה העצמית וביכולת להתמודד עם סיטואציה מעט מלחיצה כמו מבחן. הבשורה המשמחת היא שיש מה לעשות, וחרדת הבחינות איננה גזרה שצריך להשלים איתה. 

כשאין מתחים ולחצים, היכולות שלכם באות לידי ביטוי

לחץ המון פעמים יכול להיות חבר, אך לא אחת הוא גם אויב. צריך למצוא את האיזון הנדרש בין תיעול הלחץ לפעולה ולעשייה, ובין העובדה כי לחץ יכול לשתק ולגרום לאנשים לקפוא במקומם. בעת שמזהים את בעיית השורש ומבינים מדוע אתם חשים לחץ וחרדה במעמד מבחנים, ניתן לטפל בה. דמיינו לעצמכם פרק חדש בחייכם, בו אתם מתמודדים עם מבחנים ללא כל סימפטומים של לחץ או חרדה, אלא עושים את הנדרש מכם בריכוז, קשב מלא וללא "רעשים" שבסופו של דבר מונעים מכם את ההצלחה.

איך תוכלו לשחרר את החרדה לפני המבחן?

אז האמת היא שאין נוסחה אחת, אלא שלכל אדם מתאימה טכניקה אחרת. רבים מעידים כי הערב שלפני המבחן הוא המאתגר ביותר מבחינת החרדה. בשלב הזה, תוכלו לבחור בכל שיטה שתרגיע אתכם ותפחית את עוצמות החרדה. זיכרו כי גם אתם יכולים לנהל את המצב הרגשי שלכם, ולא הוא אתכם. אחד הדברים שתוכלו לעשות לדוגמא הוא עיסוי. אמנם עיסויים מתקשרים לרוב עם ימי כייף ופינוק, אך הם מפחיתים משמעותית לחצים ומתחים, זאת באמצעות הניתוק מכל מה שבחוץ, תוך התבוננות פנימה המעודדת שקט ושלווה.

Facebook Comments

רוצים לדעת פרטים נוספים או לקבל מדריכים שיעזרו לכם לאימייל?
השאירו פרטים לשיחת ייעוץ חינם.

נגישות